15.3.2013

Visiitti Kouvolaan?

Kouvolan Matkailun toimistosta kävelykadulta voi käydä kysymässä kuulumisia Kouvolan matkailurintamalta tai käydä ostamassa paikallisten yritysten tuotteita. visitkouvola.fi
Viime keskiviikkona oli Kouvolan seudun matkailun MasterPlanin julkistamistilaisuus Kuusankoski-talolla. Tarjolla oli isoja visioita, kylpylää aikuiseen makuun Kuusankoskelle, resorttia Tykkimäen kupeeseen, moottorirataa Tillolan kankaille sekä tietenkin kaikkea uutta myös Repovedelle.

Matkailu tuntuu olevan nykyään monessa paikassa varsinainen tulevaisuuden kultakaivos. Sen uskotaan olevan ratkaisu masentavaan lamaan ja työttömyyteen tai tuovan ison määrän veroeuroja alueelle. Kouvolassa on monet savupiiput jo sammuneet, joten matkailun toivotaan tuovan myös uusia työpaikkoja. Todellisuudessa yhtälö ei ole niin yksinkertainen. Matkailuun tarvitaan aina laadukkaita palveluita ja hyvistä sekä ammattitaitoisista tekijöistä on jo nyt esimerkiksi Kouvolan alueella pulaa. Toinen huomioitava asia on matkailualan naisvaltaisuus. Naisen euro on 80 senttiä, joten matalapalkkaisella palvelualalla työssä käyvä nainen ei pysty elättämään yksin työssäkäyvänä perhettään samalla tavalla kuin tehtaalla rullia kolmevuorossa pyörittävä mies.

Mutta hyvä asia on kuitenkin, että Kouvola on kääntänyt katseensa matkailuun ja sen kehittämiseen, koska sitä tämä alue kipeästi tarvitsee. Matkailualan kehittyessä tulee aina kerrannaisvaikutuksia ja niiden kautta myös uusia työpaikkoja. Uutta rakennettaessa tai vanhaa korjatessa tarvitaan rakennusmiestä ja asiakasvirtojen kasvaessa myös kuljetuspalveluita ja näin saadaan työpaikkoja myös perheen kaksilahkeisille.

MasterPlanin hienoista suunnitelmista puuttuu vielä muutama olennainen osa, eli tekijät sekä rahat. Tässä taloustilanteessa rahoittajien löytäminen ei ole mikään maailman helpoin tehtävä. Repoveden osalta suunnitelmat on tehty vasta vuoteen 2016, joten siihen mennessä on varmasti maailmakin jo muuttunut, puhumattakaan Repoveden alueen omasta yritysekosysteemistä. Vanhoja lähtee ja uusia tulee. Matkailuala on hektistä ja jos et pysy aallon harjalla tai ajan tasalla niin eteenpäin meneminen voi alkaa olla vaivalloista.

Tärkeintä alueellisessa matkailussakin olisi pelata omaan pussiin. Käyttämällä oman alueen palveluita ja tekijöitä myös matkailun puolelta jää verorahatkin tänne. Kysyntä kehittää palvelua sekä luo uusia yrityksiä ja työpaikkoja. Omaan pussiin pelaaminen on helpoin keino saada oman alueen matkailu nousuun. Tosin alueen yrityksiltä vaaditaan oman pussin lisäksi myös sitä kuuluisaa tiimipelaamistakin. :)

P.S. Kouvolan matkailun ihmisiä ei kannata osoittaa syyttävällä sormella uusista visioista ja suunnitelmista. Mutta jos et ole vielä käynyt oman paikkakunnan matkailutarjontaan tutustumassa niin sieltä Pohjolan Matkojen vanhasta toimistosta Manskilta se kannattaa kuitenkin aloittaa. :)